Skip to content

Přeprava: co je to společná nehoda a kdy se ohlašuje?

Námořní nákladní doprava se také potýká s řadou neočekávaných situací, kdy je lodní náklad vystaven různým rizikům. V případě, že se nákladní loď ocitne v nebezpečí, musí kapitán nebo majitel lodi na situaci okamžitě reagovat a zajistit bezpečnost lodi, nákladu a zejména posádky. Jak se taková situace řeší a kdy se vyhlašuje společná nehoda? 

 

Námořní doprava a situace předcházející společné nehodě

 

Během přepravy nákladu lodí může nastat několik neočekávaných situací. Jsou známy případy, kdy na palubě vznikl požár v důsledku chybného prohlášení o nebezpečném zboží nebo kdy nákladní loď najela na mělčinu v důsledku poruchy motoru. Problémem mohou být také uvolněné přepravní kontejnery během špatného počasí, které mohou v některých případech narušit stabilitu lodi.

 

Nebezpečných situací však může být mnohem více a kapitán na ně musí vždy pohotově reagovat. Pokud hrozí nebezpečí lodi, nákladu nebo posádce, je úkolem kapitána minimalizovat hrozbu, například vysláním záchranného signálu do nejbližšího přístavu. Některá řešení vyžadují provedení nouzových oprav lodi, aby nedošlo k poškození nákladu, a v jiných případech je jediným řešením vysypání nákladu přes palubu kvůli nutnosti odlehčení lodi.

 

Kdy je vyhlášena společná nouzová situace?

 

V mezinárodním měřítku je společná nehoda známá jako General Average a oznamuje se v případě, že došlo k poškození nákladu nebo lodi. Společnou nehodu obvykle ohlašuje majitel lodi, ale na nehodě se kromě majitele podílejí poměrně všichni vlastníci nákladu.

 

Ve skutečnosti to tedy vypadá tak, že pokud by například došlo k požáru na lodi plné kontejnerů, ale oheň by zachvátil jen některé z nich, zničené kontejnery by byly hozeny přes palubu a zbývající náklad by spolu se zachráněnou lodí a posádkou dorazil do cílového přístavu. Avšak vzhledem k zásadě námořního práva, že vlastníci nákladu se podílejí rovným dílem na nákladech na záchranu lodního nákladu, je celé břemeno ztráty rozděleno mezi všechny vlastníky. To znamená, že náklady by nenesli pouze majitelé poškozených kontejnerů, ale všichni zákazníci, kteří měli svůj náklad na palubě lodi.

 

Praktický příklad výpočtu nákladů na běžnou nehodu

 

V závislosti na závažnosti incidentu může námořní komisař požadovat od vlastníků kontejnerů značné finanční prostředky. Pro lepší představu jsme připravili příklad, ve kterém vyčíslujeme náklady na společnou událost, pokud bychom přepravovali zboží v hodnotě 150 000 eur a na lodi by došlo k požáru.

 

Počítejte s tím, že budou vyslány hasičské a záchranné lodě, aby zachránily loď a posádku, uhasily požár a pomohly doprovodit loď do nejbližšího námořního přístavu. Majitel lodi by pak vyhlásil společnou nehodu, ale naše zboží by naštěstí zůstalo nepoškozené. Nevznikly nám tedy žádné náklady spojené s poškozením nebo ztrátou zboží, ale přesto budeme muset zaplatit příspěvek za společnou nehodu, který pokryje veškeré náklady spojené se záchranou lodi, nákladu a posádky.

 

Pro výpočet výše našich nákladů je nutné vědět, jaká byla celková hodnota nákladu na lodi a kolik činila škoda. Předpokládejme, že celková hodnota lodi spolu s naloženým zbožím byla 30 milionů EUR, což by znamenalo, že hodnota našeho zboží z celkového nákladu činila 0,5 %. Za předpokladu, že by náklady na záchranu lodi byly vyčísleny na 10 milionů EUR, činil by náš příspěvek 0,5 %, tedy 50 000 EUR. Pokud bychom uzavřeli pojištění přepravy, byla by částka vynaložených nákladů pokryta pojištěním. V případě neexistence pojištění bychom náklady hradili z vlastní kapsy.

 

Ve skutečnosti však není stanovení nákladů tak jednoduché a celý proces šetření může trvat i několik let. Zboží, které nebylo poškozeno, si mohou majitelé vyzvednout až poté, co zaplatí finanční jistotu, která je zárukou, že v budoucnu uhradí náklady na společnou havárii. Pokud majitelé zboží tuto bankovní záruku nebo kauci odmítnou, náklad jim nebude vydán.

 

Nepodceňujte pojištění

 

Pojištění je účinnou ochranou nejen v případě běžné nehody, ale také v případě ztráty, poškození nebo jiných neočekávaných výdajů. Díky ustanovení o pojistném krytí ICC, které pokrývá veškeré výdaje spojené se společnou nehodou, nemusí klient skládat kauci za uvolnění nákladu a nemá žádné starosti s byrokracií a dokumentací, protože ho v celém procesu zastupuje pojišťovna.

 

Ve společnosti Infinity Forwarding dbáme na to, aby měl každý náš klient zaplacené pojištění nákladu, se kterým mu rádi pomůžeme. Zjistěte více o našich možnostech mezinárodní přepravy a neváhejte nás kontaktovat s jakýmikoliv dotazy. Naši odborníci na mezinárodní přepravu vám se vším poradí, a pokud si to budete přát, poskytnou vám nezávaznou cenovou nabídku.