Skip to content

Největší námořní přístavy v Evropě

Protože žebříček deseti největších přístavů světa uzavírá nizozemský Rotterdam, rozhodli jsme se připravit pro vás i shrnutí 10 největších přístavů v Evropě. Výsledný seznam řadí největší evropské přístavy podle objemu uváděných v měrné jednotce TEU, která je ekvivalentem k 20stopému kontejneru.

1. Rotterdam, Nizozemsko (TEU 14,8 milionu)

 

V minulosti byl největším světovým přístavem, v současnosti je nejrušnějším evropským přístavem. Námořní přeprava zde nabízí přístup k hybridním lodím, jejichž cílem je neutralita oxidu uhličitého (CO2). Námořní přístav v Rotterdamu je také evropskou vnější celní hranicí a prvním přístavem vykládky z východní Asie. Výhodou je přímý vstup do Severního moře a ponor do hloubky 24 metrů.

 

2. Antverpy, Belgie (TEU 11,8 milionu)

 

Přístav v Antverpách za poslední dvě desetiletí zdvojnásobil množství vyloženého a naloženého nákladu na více než 235 milionů tun ročně. Ze všech přístavů je nejdále ve vnitrozemí, což mu umožňuje rychlý a levný přístup do evropského vnitrozemí díky vynikajícímu železničnímu, nákladnímu a silničnímu spojení. Součástí přístavu je také největší samostatný kontejnerový terminál MSC PSA.

 

3. Hamburk, Německo (TEU 9,25 milionu)

 

Jeho vznik se datuje již v roce 1189, manipuluje se zde nejen s kontejnery, ale také se všeobecným a těžkým nákladem, takže je univerzálním přístavem a považovaný je za jeden z technicky nejvyspělejších. Součástí je kontejnerový terminál Altenwerder (CTA), který v Evropě zatím nemá konkurenci.

 

4. Pireus, Řecko (TEU 5,65 milionu)

 

Patří do vlastnictví China Ocean Shipping Group Company (COSCO) od roku 2009, kdy zaznamenal obrovský nárůst. Má výborný přístup do severovýchodní části Středozemního moře a nachází se jen 10 kilometrů od Athén. Je křižovatkou Asie, Afriky a Evropy a svůj objem zvyšuje neuvěřitelným tempem.

 

5. Valencia, Španělsko (TEU 5,44 mil.)

 

Je největším kontejnerovým přístavem ve Španělsku a tvoří bránu do jižní Evropy. Spolu s přístavy Sagunto a Gandia odpovídá za 50 % HDP země, protože se podílí na 350kilometrové ekonomické zóně. Nachází se na východním pobřeží Pyrenejského poloostrova a je důležitou součástí transevropské dopravní sítě.

 

6. Algeciras, Španělsko (TEU 5,12 mil.)

 

Spojuje Asii, Afriku a Ameriku s Evropou, protože má přímý přístup ke Středozemnímu moři. Dokáže obsluhovat námořní trasy z východu na západ a ze severu na jih bez odklonu. Jeho nevýhodou je menší přístup do vnitrozemí v porovnání s konkurenčními španělskými přístavy.

 

7. Bremen-Bremerhaven, Německo (TEU 4,87 mil.)

 

Je nejrušnějším přístavem pro přepravu aut na světě i přesto, že se jeho propustnost za poslední roky snížila. Tvoří ho osm vzájemně propojených portů a ročně zvládne kapacitu o objemu 2,75 milionu překládek.

 

8. Felixstowe, Velká Británie (TEU 3,77 milionu)

 

Nachází se v Suffolku a zahrnuje téměř polovinu kontejnerového obchodu země, přičemž je nejrušnějším přístavem Anglie. Velkou výhodou je hluboké moře, které umožňuje přístup i těm největším nákladním lodím. Po odchodu Velké Británie z Evropské unie čeká přístav velká zkouška, protože může být pro mnohé přepravce méně výhodnou možností. Brexit totiž zbavuje britské zboží dohody o volném obchodu s EU.

9. Barcelona, Španělsko (TEU 3,32 milionu)

 

Přístav starý více než 2 000 let je třetím největším ve Španělsku. Spojuje více než 200 přístavů na pěti kontinentech a disponuje vynikající technologií elektronického obchodu. Inovativností pokračuje i ve zlepšování infrastruktury a snižování uhlíkové stopy.

10. Le Havre, Francie (TEU 2,78 mil.)

 

Tvoří ho tři terminály, které obsluhují Ameriku, Atlantik a Evropu. Nachází se naproti kanálu La Manche a nabízí nejlepší časy přepravy mezi Evropou a zbytkem světa. Větší lodě mají přístup 24/7 a kapacita kontejnerových lodí je 20 000.

Marketing Manager

Daša Uherková

Marketing Manager

Zdieľaj tento článok