Proč je IKEA tak levná? Přeprava hraje v nízkých cenách významnou roli
Na světě snad neexistuje člověk, který by neznal švédskou společnost IKEA a její nábytek. Miliony domácnosti po celém světě spoléhají nejen na moderní nábytek, ale také množství doplňků a chutných potravin. Jaký je příběh společnosti IKEA a díky čemu může zákazníkům nabídnout nízké ceny v porovnání s konkurencí?
Příběh společnosti IKEA se začal psát před 79 lety
Společnost IKEA založil v roce 1943 tehdy jen 17letý švéd Ingvar Kamprad, který měl velmi dobrého podnikatelského ducha. V začátcích se IKEA věnovala prodeji per, obrazů, hodinek či dokonce peněženek, později začala s prodejem nábytku prostřednictvím katalogu. Svou první prodejnu, která dnes funguje jako muzeum, otevřel Kamprad až v roce 1958 ve městě Älmhult.
Za svůj úspěch vděčí IKEA několika faktorům – skvělým rozhodovacím schopnostem jejího zakladatele, chytrým manažerům, dobrému marketingu, vhodně rozmístěným prodejnám či skvěle zvládnuté logistice. Klíčovým se v oblíbenosti značky IKEA staly také nízké ceny, díky nimž se zejména v začátcích stala velmi konkurenceschopnou.
Jak se podařilo společnosti IKEA snížit ceny?
Několik výrobků společnosti IKEA má o polovinu nižší cenu, než je prodejní cena konkurence. Jak je to možné? Společnost IKEA zavedla několik inovativních změn, díky kterým dokázala konkurovat stávajícím firmám a zároveň nabídnout zákazníkům přidanou hodnotu.
Klíčovým se stalo „ploché balení“
Takzvané „ploché balení“ je metoda, kterou vymyslel zakladatel společnosti IKEA Ingvar Kamprad. Jednotlivá balení nábytku jsou rozložena na části, které si díky jednoduchým návodům každý zákazník složí sám. Ploché balení se osvědčilo zejména při přepravě zboží. Představte si, kolik složených skříní se vejde do přepravního kontejneru v porovnání s plochými baleními a pochopíte, jak se Kampradovi podařilo ušetřit tisíce na přepravě nábytku. Plochá balení zároveň šetří místo ve skladu, což opět snižuje provozní náklady firmy.
Další opatření, která snižují ceny výrobků IKEA
Nejen ploché balení, ale také řada dalších opatření pomáhá snižovat ceny výrobků IKEA. Věděli jste například, že IKEA nejprve stanoví cenu výrobku, který má být vyrobený a až následně designéři spolupracují s dodavateli materiálu na tom, aby tuto cenu nepřekročili? IKEA má také výhodu v tom, že vše vyrábí ve velkém množství. Není žádným tajemstvím, že dodavatelé poskytují při odběru větších množství lepší ceny a jinak tomu není ani v případě výrobků IKEA.
Při návštěvě obchodního domu IKEA si všímejte také cenovky. Většinou na nich najdete všechny podrobné informace o výrobku, takže není nutná asistence zaměstnance, díky čemuž jich může IKEA zaměstnávat méně. Z prodejny či skladu si můžete zboží nakládat sami, což opět umožňuje šetření nákladů na zaměstnance.
Příkladů, jak dokázala ušetřit IKEA miliony eur bychom však mohli najít mnohem víc. Věříme, že některé ze zmíněných pro vás budou inspirací. S efektivní přepravou zboží vám umí pomoci i naše přepravní společnost Infinity Forwarding. Naši speditéři vám zařídí přepravu celého kontejneru nebo najdou místo pro vaši zásilku, tak abyste zaplatili jen za místo v kontejneru, které skutečně využijete. Neváhejte nás kontaktovat a my pro vás připravíme bezplatnou cenovou nabídku přepravy.