Mezinárodní námořní přeprava je nedílnou součástí globálního obchodu, která umožňuje efektivní výměnu zboží mezi zeměmi. Přečtěte si náš článek a zjistěte zajímavosti, které jste o mezinárodní přepravě pravděpodobně nevěděli.
První přepravní kontejner byl vynalezen až v 50. letech 20. století
Současná podoba přepravního kontejneru, jak ji známe dnes, byla vytvořena v polovině 20. století a začala být široce využívána v 50. letech. Za touto inovací stojí Malcolm McLean, americký podnikatel v oblasti přepravy.
V roce 1956 McLeanova společnost Sea-Land Service zavedla první úspěšný standardizovaný systém kontejnerové přepravy. Tento systém využíval kovové kontejnery jednotných rozměrů, které bylo možné snadno překládat mezi loděmi, nákladními automobily a vlaky bez nutnosti manipulace s jednotlivými položkami nákladu. Tento „intermodální kontejner“ způsobil revoluci v námořní přepravě tím, že výrazně snížil čas i náklady na překládku a vykládku zboží.
Jednotné rozměry kontejnerů
V roce 1961 zavedla Mezinárodní organizace pro normalizaci (ISO) jednotné rozměry kontejnerů, čímž vytvořila základ pro revoluci v mezinárodním obchodu. Tento standardizovaný systém umožnil bezproblémovou přepravu zboží mezi různými druhy dopravy – námořní, silniční i železniční – bez nutnosti překládání jednotlivých položek nákladu. Díky standardům ISO se každý kontejner stal kompatibilním s různými dopravními zařízeními, což značně zjednodušilo logistiku a zvýšilo efektivitu dopravy.
Každá nákladní loď má vlajku země, ve které je registrována
Podle mezinárodního práva musí být každá kontejnerová loď registrována v konkrétní zemi, jejíž vlajka na lodi vlaje. Tato země, známá jako stát vlajky, je zodpovědná za regulaci a dohled nad lodí. Stát vlajky má povinnost provádět pravidelné inspekce, ověřovat technické vybavení a kvalifikaci posádky, stejně jako vydávat certifikáty týkající se bezpečnosti plavidla a opatření na ochranu životního prostředí.
Miliony přepravních kontejnerů v pohybu
V současnosti se po celém světě využívá přibližně 17 milionů přepravních kontejnerů, z nichž jen asi 5 milionů je v daném momentě v aktivním pohybu. Tento počet zahrnuje kontejnery, které se právě přepravují, nebo jsou uskladněny v přístavech, čekajíc na další přesun.
Odhaduje se však, že celkem na světě existuje přibližně 530 milionů přepravních kontejnerů. Tento počet zahrnuje nejen ty, které jsou v aktivním využití, ale také kontejnery sloužící k samoskladování (včetně mobilních skladovacích jednotek), upravené kontejnery pro různé účely a ty, které již neslouží svému původnímu účelu.
Každý kontejner má jiné číselné označení
Každý přepravní kontejner má své unikátní identifikační číslo, podobně jako mají vozidla svá evidenční čísla. Toto identifikační číslo umožňuje sledování přepravního kontejneru kdekoli na světě. Jedná se o jedinečný alfanumerický kód, který pomáhá identifikovat kontejner a sledovat jeho polohu během přepravy. Tento kód obsahuje informace o majiteli kontejneru, zemi původu a dalších důležitých údajích.
Sledování kontejnerů je klíčovou součástí moderní logistiky, využívající GPS technologii a senzory pro monitorování polohy a stavu nákladu. To umožňuje efektivnější správu dodavatelských řetězců, zlepšuje bezpečnost zásilek a poskytuje přesné informace o odhadech doručení.
Mezinárodní přeprava zboží s Infinity Forwarding
Naše spediční společnost Infinity Forwarding zajišťuje mezinárodní přepravu z více než 50 zemí světa. Spolehněte se na naše služby a my pro vás zajistíme efektivní přepravu zboží až k vám na adresu. Vyžádejte si bezplatnou cenovou nabídku a naši odborníci na mezinárodní přepravu vás budou kontaktovat.