Skip to content

Jak se světové vlády snaží dekarbonizovat dopravu?

Již několik let hledá několik velkých přepravních společností spolu s nadnárodními organizacemi a vládami způsoby, jak snížit emise skleníkových plynů. Stále rostoucí počet nákladních lodí, které přepravují 90 % veškerého zboží, k nim totiž přispívá velkou měrou. Co je to dekarbonizace lodní dopravy a jak se k ní zavázaly světové vlády?

 

Hlavním cílem dekarbonizace dopravy

 

Dekarbonizace dopravy se stala jedním z hlavních cílů světových vlád, které se snaží zintenzivnit boj proti klimatické krizi a snížit emise uhlíku v atmosféře. Samotná hmotnost kontejnerových lodí produkuje obrovské množství skleníkových plynů. K tomu dochází zejména tehdy, když se loď pohybuje vyšší rychlostí. I když pomalá plavba vede ke snížení emisí, zabere příliš mnoho času. Na celý námořní průmysl je proto vyvíjen stále větší tlak, aby vyráběl lodě s nulovými emisemi a více dbal na snižování množství produkovaných skleníkových plynů.

 

IMO stanovila cíl snížit do roku 2050 emise uhlíku v lodní dopravě na polovinu a poté je postupně odstranit. Účinným dlouhodobým řešením by mohlo být také využívání alternativních paliv, o nichž se v současné době v lodním průmyslu uvažuje, ale která ještě neprošla fází vývoje. Mezi krátkodobá řešení patří využívání zkapalněného zemního plynu a LNG, které produkují nižší emise CO2. Dopravci se také snaží snížit spotřebu paliva snížením rychlosti plavidel, což však prodlužuje dobu přepravy.

 

Jak se na dekarbonizaci lodní dopravy dívají známé lodní společnosti?

 

Dopravce Ocean Network Express (ONE) oznámil, že snížením rychlosti o 10 % se mu podařilo snížit emise CO2 až o 15 %. Švédsko-norská spediční společnost Wallenius Wilhelmsen, která se zaměřuje na přepravu těžké techniky, dokázala snížením rychlosti snížit svou uhlíkovou stopu až o 20 %.

 

Bohužel ne všichni dopravci mohou snížit rychlost svých plavidel, což činí tuto myšlenku dlouhodobě neudržitelnou. Nižší rychlost lodí má také vliv na pomalejší doručování zásilek, což může vést k tomu, že dlouhé dodací lhůty budou kompenzovány dalšími plavidly.

 

Společnost Maersk, která usiluje o uhlíkovou neutralitu do roku 2030, hledá i další způsoby, jak snížit uhlíkovou stopu. Investovala například do uhlíkově neutrální zaoceánské lodi, která vypluje během příštích dvou let. Stanovila si cíl snížit emise CO2 v kontejnerové dopravě o 60 % do 10 let. Jejím hlavním cílem je však dosáhnout nových čistých emisí uhlíku do roku 2050.

 

Společnost Shell také spolupracuje se společnostmi Deloitte UK a Deloitte Netherlands na zkoumání možností dekarbonizace, aby bylo dosaženo ambicí IMO. Společně pracují na jedinečném přístupu k dekarbonizaci, který vychází z ekosystémové perspektivy. V současné době je celý projekt v plenkách a probíhá výzkum a vývoj.

 

Budou odpovědí lodě poháněné větrem?

 

V minulosti využívali námořníci k plavbě především sílu větru, která se může opět stát budoucností mořeplavby. Společnosti Econowind a Neoliner již staví první nákladní lodě poháněné větrem. Zatím je známo, že nové nákladní lodě poháněné větrem budou menší než velké kontejnerové lodě, což jim umožní kotvit v menších přístavech. Očekává se, že jejich nová technologie sníží emise CO2 o 90 %, ale jejich uvedení do provozu zatím nemá konkrétní datum. Na vývoji nového typu nákladní lodi poháněné větrem pracuje i několik dalších společností, ale žádná nákladní loď poháněná větrem zatím nebyla oficiálně uvedena do provozu.

 

Bezproblémová přeprava se společností Infinity Forwarding

 

Naše společnost Infinity Forwarding zajišťuje nejen námořní, ale i železniční, leteckou a kombinovanou přepravu po celém světě. Spolupracujeme s více než 100 partnerskými organizacemi, které nám pomáhají realizovat i ty nejsložitější zásilky. Vyžádejte si nezávaznou nabídku přepravy a spolehněte se na naše služby. 

Marketing Manager

Daša Uherková

Marketing Manager

Zdieľaj tento článok