Skip to content

Autonomní lodě v námořní dopravě se stávají realitou!

Námořní doprava se musí přizpůsobovat neustálým změnám a trendům, které ji do značné míry ovlivňují. Pandemie koronaviru se stala velkým impulsem pro lodní společnosti, které stále častěji uvažují o provozu poloautonomních nebo zcela autonomních plavidel. Jak postupuje automatizace nákladních lodí spolu s hrozbami kybernetických útoků, jsme shrnuli v tomto článku.

 

Proč námořní průmysl potřebuje autonomní lodě?

 

Posádka je jedním z největších nákladů na provoz nákladní lodi. Námořníci pracující na lodích často pracují 24 hodin denně, 7 dní v týdnu a někdy dokonce 365 dní v roce, protože některé země nechtějí povolit výměnu posádky na svých březích (tato situace nastala zejména během pandemie koronaviru).

 

Časté vyčerpání a únava námořníků zvyšují riziko špatného úsudku nebo lidské chyby, což by v případě autonomních lodí hrozilo méně. Problémem zůstává také skutečnost, že námořníků a lidí ochotných pracovat na nákladních lodích je stále méně.

 

Lodní společnosti se již několik let zabývají myšlenkou plně autonomních nebo částečně autonomních plavidel. Kromě toho, že se autonomní lodě vyhýbají rizikům, představují z dlouhodobého hlediska nižší náklady, které jinak lodní společnosti platí za své zaměstnance. Menší posádky také vyžadují méně ubytovacích prostor, čímž vzniká více místa pro přepravu nákladu.

 

Jak vypadá provoz autonomních lodí v praxi?

 

V současné době využívají přepravní společnosti lodě, které mají více autonomních funkcí. Nákladní lodě se například mohou samy navigovat, vyhýbat se srážkám s jinými loděmi nebo dodržovat schémata rozdělení dopravy. Technologický vývoj v oblasti automatizace v posledních letech značně pokročil a dálkové snímání spolu s rozsáhlým testováním umožňují, aby automatizace byla cenově dostupná.

 

V současné době se zvažuje použití poloautonomních plavidel. Očekává se, že by měla být schopna zvládat rutinní i předvídatelnou plavbu. Poloautonomní plavidla jsou monitorována z pobřežního operačního střediska, které může v případě potřeby převzít kontrolu nad lodí.

 

Kybernetické útoky na autonomní lodě mohou vést ke katastrofě

 

Narušení počítačového systému kybernetickým útokem na autonomní lodi může mít katastrofální následky. Během kybernetického útoku se například loď může stát zcela neovladatelnou, což znamená, že posádka ztratí veškerou kontrolu nad lodí, nebo hackeři mohou změnit polohu GPS.

 

Kybernetická bezpečnost je tedy v současné době důležitým prvkem spojeným s úspěšnou aplikací automatizace na nákladních lodích. Dosud je známo několik pokusů o hackerské útoky, které způsobily několikanásobné narušení lodních systémů. Vývojářům a provozovatelům tak nezbývá než se pokusit pracovat na řešeních, jak případné kybernetické útoky zvládnout. Problému by mohla pomoci i změna legislativy, která se však zatím vyvíjí pomaleji než nové technologie.

 

Přeprava se společností Infinity Forwarding

 

Ve společnosti Infinity Forwarding můžeme zajistit nejen námořní, ale i železniční, leteckou nebo kombinovanou přepravu, aby byla vaše zásilka přepravena co nejefektivněji. Vyžádejte si u nás nabídku přepravy a naši speditéři vám rádi zodpoví veškeré dotazy.

Marketing Manager

Daša Uherková

Marketing Manager

Zdieľaj tento článok