Skip to content

Nákladní přeprava: Velké srovnání alternativních paliv

Dnes už je zcela normální, že kromě benzinových či naftových automobilů potkáte na našich cestách i užitková vozidla do 3,5 tuny s elektropohonem. Oblibě se těší také hybridní vozidla a pozornost na sebe začínají poutat i automobily využívající vodík. Využívání alternativních paliv se však netýká jen osobních automobilů, ale řešením mohou být i pro nákladní vozidla. S jakými výzvami se potýká nákladní přeprava při zavedení vozidel na alternativní pohon a jaké alternativní pohony mohou nákladní auta využívat?

 

Nákladní přeprava a výzvy alternativních paliv

 

I přesto, že se alternativní paliva stávají oblíbeným řešením osobních automobilů, v nákladní přepravě jejich aplikace není tak jednoduchá. Nákladní přeprava totiž čelí několika výzvám, které se musí přizpůsobit nové infrastruktuře a způsobu, jakým by se nákladní vozidla na alternativní paliva dobíjela.

 

Druhy alternativních paliv a jejich výhody

 

Přepravní společnosti mají při obměně svého vozového parku na výběr několik možností nákladních aut využívající alternativní paliva, kterými mohou přispět k trvalé udržitelnosti a snížení obrovského množství emisí. 

 

Nákladní elektroauta

 

Své využití našli například v Německu, kde odhadem jezdí přibližně 32 000 nákladních elektroaut. Ty se dělí do dvou skupin na nákladní elektroauta s bateriovou technologií nebo trolejovým vedením.

 

Nákladní elektroauta s bateriovou technologií využívají lithium-iontové baterie, jejichž dojezd je přibližně 450 kilometrů. Hmotnost baterie se pohybuje od 5 400 kg do 7 500 kg a pořizovací cena nákladního elektroauta je zhruba třikrát vyšší než u klasického naftového. Výhodou je však možnost proplacení části ceny prostřednictvím dotačních programů. Nákladní elektroauta s bateriovou technologií se zatím ukazují jako krok správným směrem, avšak důležitý je vývoj infrastruktury pro rychlé nabíjení, který by umožnil, že se nákladní elektroauto dobije během povinné doby odpočinku řidiče.

 

V Německu testují i nákladní elektroauta na trolejové vedení, které je podobné tomu železničnímu. Zatím se pro testování využívají speciální testovací trasy, avšak aby byl tento plán reálný, vyžadoval by miliardové investice do infrastruktury a obměny vozových parků, což není nemožné, ale v aktuální situaci nepříliš reálné.

 

Vodíkové a palivové články

 

Nákladní elektrovůz s palivovým článkem používá vodík, který reaguje s kyslíkem, jehož výsledkem je elektřina. Výhodou je, že kromě čisté vodní páry nevznikají žádné odpadní plyny, dojezd je obvykle 300 až 400 kilometrů. Nevýhodou však zůstává fakt, že pořizovací a provozní náklady vodíkových nákladních vozidel jsou zatím přibližně čtyřikrát vyšší než u naftových nákladních vozidel. Zatím také nejsou dostupné téměř žádné stanice pro nákladní vozidla na čerpání vodíku, takže tato alternativa je zatím bohužel stále nereálná.

 

Opatření na ochranu klimatu

 

Proč vlastně média věnují alternativním pohonům tolik pozornosti a proč se nad změnami uvažuje i v nákladní přepravě? Spolková vláda vypracovala program na ochranu klimatu 2030, jehož cílem je do zmíněného roku zajistit, aby třetina těžké silniční nákladní přepravy využívala elektrický pohon nebo pohonné látky na bázi elektřiny.

 

Nařízení EU (EU) 2019/1242 a (EU) 2019/631 stanoví cílové hodnoty vozového parku CO2 pro nová užitková vozidla. Emise CO2 se podle ní mají do roku 2025 snížit o 15 % pro těžká užitková vozidla a o 30 % do roku 2030 a o 31 % pro lehká užitková vozidla. Nové výzvy se proto budou muset pomalu přizpůsobovat velké přepravní společnosti, přičemž přechod na elektrická a vodíková nákladní vozidla má usnadnit velký počet podpůrných programů, jejichž cílem je zároveň vylepšit strukturu pro tankování a nabíjení.

 

Nákladní přeprava s Infinity Forwarding

 

Máte zájem o mezinárodní přepravu zboží? Vyžádejte si nezávaznou cenovou nabídku a naši speditéři vám rádi zodpoví všechny vaše dotazy.