Fúze a akvizice námořních společností hrají v globální ekonomice důležitou roli, přičemž první z nich začaly již v 90. letech 20. století. Prostřednictvím fúzí nebo akvizic usnadňují přepravní společnosti globální obchod v různých odvětvích po celém světě. Jaké jsou důvody fúzí přepravních společností a k jakým změnám dochází pro vývozce a dovozce?
Lodní společnosti se sloučenými linkami
Především je třeba si uvědomit, že námořní doprava usnadňuje veškerý mezinárodní obchod a hraje důležitou roli v celém odvětví logistiky a jeho dalším rozvoji. Ke spojení dvou nebo více námořních linek dochází, když jedna z linek koupí většinový podíl menší linky. Toto spojení se také označuje jako konsolidace trhu a v posledních letech se stalo běžnou praxí.
Námořní aliance vedly k rozšíření rejdařských společností na plnohodnotné přístavní provozy, což vytváří prostor pro další fúze. Konsolidace přináší lodním společnostem výhody v podobě snížení nákladů, lepšího řízení lodní kapacity nebo zvýšení efektivity. Fúze však přinášejí také řadu problémů, jako je boj proti konkurenci nebo zneužívání tržní síly, vyšší sazby a ceny, které platí v různých zemích světa.
Proč se přepravní společnosti slučují?
Ve vysoce konkurenčním odvětví je fúze přepravních společností skvělým řešením boje s konkurencí. Existuje také několik dalších důvodů, proč lodní společnosti využívají možnost slučování lodních společností:
- Tržní síla: spojením se přepravní společnosti mohou stát monopolem, který určuje tržní ceny v odvětví, místo aby přizpůsoboval své ceny cenám stanoveným v odvětví.
- Řešení nadbytečné kapacity: některé lodní společnosti se často potýkají s problémem nadbytečné kapacity, který podkopává jejich celkovou tržní sílu. Prostřednictvím fúzí a akvizic mají velcí hráči možnost ovládat menší poskytovatele kontejnerové přepravy, což jim umožňuje zefektivnit jejich provoz.
- Rozšíření mezinárodních sítí: nákupem menších společností získávají větší společnosti přístup k mezinárodním sítím, rozšiřují svou klientskou základnu a nabízejí své služby a produkty jiným demografickým skupinám.
- Úspory z rozsahu: Konsolidace trhu pomáhá snižovat náklady při prodeji většího objemu nákladní kontejnerové flotily, což dává námořní přepravní společnosti větší vyjednávací sílu.
Jaký je dopad fúze na dovozce a vývozce?
Slučování námořních linek vede k zásadním změnám, které se týkají i dovozců a vývozců nákladu. Konsolidace vede ke zlepšení problémů s nadbytečnými kapacitami, což kupujícím a prodejcům námořních kontejnerů usnadňuje pořízení nákladních boxů nebo využití různých speciálních služeb, které nově vytvořená linka umožňuje. Fúze rovněž mění stávající služby a jízdní řády, což vede ke zcela nové podnikové struktuře. Změny se projeví také v sazbách za přepravu, které mohou být pozitivní nebo negativní v závislosti na dopadu fúze na obě přepravní společnosti.
Nejznámější fúze
Fúze mezi lodními společnostmi nejsou ničím novým, například v roce 2017 vznikla aliance OCEAN, která zahrnuje dohody mezi společnostmi CMA-CGM, Evergreen, COSCO a OOCL. Významnou koalicí bylo také spojení společností ONE, YML a Hapag-Lloyd. Alianci 2M vytvořily společnosti Mediterranean Shipping Company (MSC), Maersk a ZIM, které zvýšily svůj podíl na trhu na přibližně 35 % ze 100 největších námořních společností na světě.
Známých konsolidací přepravních společností je samozřejmě mnohem více. V případě, že uvažujete o mezinárodní přepravě, neváhejte nás kontaktovat a my vám se vším rádi pomůžeme. Stačí vyplnit registrační formulář na našich webových stránkách a my vás budeme kontaktovat.