Ještě v roce 1992 obletěla svět zpráva, že nákladní loď směřující z Číny do Ameriky ztratila během plavby několik kontejnerů. Jeden z kontejnerů obsahoval gumové kachničky, které později začaly plavat na hladině a spustily nečekaný experiment. Čím byla tato nehoda zvláštní a jak k ní došlo?
Jak k námořní nehodě došlo?
Zdroje zabývající se touto neobvyklou námořní nehodou uvádějí, že k ní došlo 10. ledna 1992 poté, co se na moři v Tichém oceánu rozpoutala obrovská bouře. Nepříznivé počasí způsobilo, že námořní plavidlo provedlo několik nebezpečných manévrů, při nichž z jeho paluby spadlo několik přepravních kontejnerů.
Jeden z přepravních kontejnerů obsahoval více než 28 000 gumových kachniček ze seriálu The First Years a gumové figurky zelené žáby, modré želvy a červeného bobra. Není zcela jasné, jak se tyto gumové figurky dostaly z kontejneru ven, protože existuje několik způsobů a vědci se na nich nemohou shodnout. Většina odborníků se však přiklání k tomu, že se dveře přepravního kontejneru otevřely při srážce s jiným kontejnerem. Gumové hračky však byly zabaleny v obalu, ze kterého je uvolnila slaná voda v kombinaci s mořskými vlnami a proudy. Ať už se gumové hračky dostaly z kontejneru jakkoli, během několika dní se na mořské hladině začaly objevovat tisíce gumových kachniček, které se vědci rozhodli využít pro svůj experiment.
Námořní nehoda odstartovala nečekaný experiment
Více než 28 000 gumových kačenek se stalo nečekanou příležitostí sledovat pohyb mořských proudů. Oceánograf Curtis Ebbesmeyer se spolu s pomocí plážových plavců vydal sledovat a mapovat pohyb gumových kačenek s plným vědomím, že taková příležitost se už nemusí nikdy v životě opakovat. O podobné experimenty se zajímal již v minulosti, ale k pozorování nebylo možné použít více než 1 000 plastových lahví. Nehoda tak poskytla příležitost k podrobnějšímu pozorování oceánských proudů.
Nejprve se kachny začaly vyplavovat na pobřeží Aljašky a o rok později se další objevily na východním pobřeží Aljašského zálivu. Kachny se vydaly různými směry a lidé je mohli vidět například ve Washingtonu, Japonsku a na britském pobřeží, některé dokonce zamrzly v arktickém ledu. Pohyb gumových hraček zaznamenával model kombinující údaje o tlaku vzduchu, rychlosti a směru podle meteorologických systémů, aby co nejpřesněji zmapoval cestu oceánského proudu.
https://www.youtube.com/watch?v=p4pWafuvdrY&feature=emb_title
Naměřené údaje pomohly lépe pochopit a určit směr oceánských proudů, ale měly také významný vliv na pochopení pohybu trosek v oceánu. Od nehody a vyšetřování uplynulo třicet let a v současné době se ke sledování mořských proudů používají speciální bóje vybavené sledovacími zařízeními GPS. Není však pochyb o tom, že gumové kachničky se staly jedním z nejužitečnějších a nejkonvenčnějších experimentů, jejichž výzkum umožnil lépe porozumět oceánským proudům.
Jak se chránit před námořní nehodou?
Námořní doprava s sebou bohužel nese i řadu rizik. Naštěstí k nehodám na moři nedochází příliš často, takže je velmi malá pravděpodobnost, že se vaše zboží nebo zásilka nedostane do přístavu. Během námořní přepravy však může být vyhlášena běžná nehoda nebo se mohou vyskytnout jiné komplikace, které nemusíte mít pod kontrolou. Z tohoto důvodu při přepravě zboží pro naše klienty vždy počítáme s pojištěním, které sice nemůže zabránit vzniku nehody, ale může vám kompenzovat její následky.
Naši odborníci na mezinárodní přepravu vám sdělí více informací o pojištění, možnostech pojištění zboží a kritických situacích, které mohou během přepravy nastat. Pokud máte další otázky, neváhejte nás kontaktovat.