Skip to content

Jak se vyvíjela intermodální doprava?

Mezinárodní nákladní doprava umožňuje obchodovat s různými druhy zboží po celém světě. Zatímco v minulosti byla přeprava mnohem složitější, díky technologickému pokroku a modernizaci lze dnes přepravovat téměř cokoli. Jaký byl vývoj intermodální přepravy a jakou roli v něm sehrál přepravní kontejner?

 

Intermodální doprava a její počátky

 

Je důležité si uvědomit, že v minulosti neexistovaly nákladní kontejnery. Zboží se přepravovalo v pytlích, sudech nebo bednách a obvykle se přepravovalo koňmi, na větší vzdálenosti se používaly lodě nebo čluny. Teprve v 18. století přišli lidé na myšlenku stohování kontejnerů.

 

Historie intermodální dopravy sahá až do 80. let 19. století, kdy se ve velkém obchodovalo s uhlím. To se přepravovalo ve velkých bednách, známých také jako vany, které byly převáženy koňskými povozy a loděmi. Později se začaly používat také vlaky, k nimž byly připojeny železné nebo dřevěné kontejnery. Stále však nešlo o oblíbenou praxi, jejíž používání se změnilo až v 50. letech 20. století. Tehdy byl vynalezen standardní přepravní kontejner, který sehrál klíčovou roli při udržování světové ekonomiky a začal umožňovat obchod mezi vzdálenými zeměmi.

 

Jak vznikl přepravní kontejner?

 

Intermodální přepravní kontejner navrhl v roce 1956 majitel dopravní společnosti v Severní Karolíně Malcolm McLean. Během několika let se jeho společnost stala pátou největší dopravní společností v celé Americe. Inspiraci pro vytvoření přepravního kontejneru našel při sledování neustálé nakládky a vykládky zboží, která byla časově velmi náročná. Snažil se proto najít efektivnější řešení v podobě jednotky, která by měla jednu standardní velikost a mohla být naložena na námořní lodě nebo pozemní dopravu. 

 

Díky vynálezu přepravního kontejneru bylo možné bezchybně přepravovat zboží mezi železnicí, silnicí a mořem, což způsobilo obrovský převrat ve světovém obchodu. Zpočátku se používaly kontejnery různých velikostí podle objemu nákladu nebo velikosti plavidel. V 60. letech 20. století však Mezinárodní organizace pro standardizaci stanovila standardní velikosti kontejnerů 20 a 40 stop, které se používají dodnes.

 

Jak přepravní kontejnery změnily intermodální dopravu?

 

Lodní kontejnery jsou motorem rozvoje intermodální dopravy a přepravní společnosti se tomuto trendu musely přizpůsobit. Například nákladní lodě se začaly navrhovat s ohledem na velikost ocelových kontejnerů a dnes mohou lodě přepravovat více než 20 000 TEU. Došlo také ke změnám v cenách přepravy, které prudce klesly, a snížilo se také riziko krádeže přepravovaného zboží, což snížilo ceny pojištění.

 

Přepravní kontejnery v současnosti

 

Vynález přepravního kontejneru je právem považován za jeden z nejdůležitějších vynálezů 20. století. Jejich normy jsou stanoveny organizací ISO a v současné době jsou k dispozici v různých variantách, např. otevřené, ploché, chlazené v délce 20 i 40 stop a High Cube. Životnost přepravního kontejneru se odhaduje na 10 až 15 let, po vyřazení z provozu se používají i jako konstrukce. Oblíbené jsou kontejnerové domy, kavárny, restaurace nebo jídelny. 

 

Potřebujete pomoci s přepravou zboží? Naše přepravní společnost Infinity Forwarding se specializuje na mezinárodní přepravu. Rádi vám zodpovíme všechny vaše dotazy a zařídíme vše potřebné. Napište nám prostřednictvím registračního formuláře a naši kolegové vás budou kontaktovat.