Skip to content

Nákladní přeprava a poplatky za zadržení

Přišla vám faktura za přepravu s poplatkem za zadržení? Kdy je tento poplatek oprávněný a jak se mu můžete vyhnout? Připravili jsme si pro vás jednoduché vysvětlení poplatku za zadržení a srovnání s poplatkem za zdržení.

 

Nákladní přeprava s nechtěným poplatkem

 

Nákladní přeprava zahrnuje poplatky, které jsou nezbytné, ale pak jsou i takové, kterým se lze vyhnout. Zejména pokud s přepravou zboží nemáte žádné zkušenosti, je velmi obtížné orientovat se v různých poplatcích, které vám mohou být jako kupujícímu vyúčtované. Skvělou ukázkou nechtěného poplatku, je poplatek za zadržení, kterému však můžete předejít.

 

Co znamená poplatek za zadržení?

 

Jedná se o poplatek, který si může účtovat váš přepravce za to, že si vaše firma ponechala přepravní kontejner delší dobu, než bylo předem dohodnuté ve smlouvě o přepravě. I když je toto vysvětlení velmi jednoduché, postupy zpoplatňování zadržení se liší podle jednotlivých zemí a v závislosti na konkrétních přepravcích.

 

Zatím neexistují žádná pravidla, která by stanovovala míru poplatků za zdržení, a tak mohou lodní linky svobodně stanovit poplatek za zadržení nebo zdržení na jakékoli úrovni, kterou si sami určí.

 

Kdy se účtuje poplatek za zadržení?

 

Přepravní smlouva jasně určuje počet dní, na které si vaše firma půjčuje kontejner od přepravní společnosti, za který zaplatíte. V případě překročení těchto dnů vám přepravní společnost účtuje poplatky za zadržení. Jak taková situace vypadá v praxi? Vysvětlíme vám to na jednoduchých příkladech dovozu a vývozu, v obou případech počítejte s tím, že máte 5 dní.

 

Při vývozu máte pět dní na to, abyste vyzvedli prázdný kontejner z terminálu přepravní linky, naložili ho zbožím a vrátili zpět do terminálu. V případě, že kontejner nestihnete do terminálu vrátit, přepravce má právo účtovat vám poplatky na základě přepravní smlouvy za každý den zdržení.

 

Příklad si uvedeme i na dovozu, kdy máte dle zadání 5 dní na vyzvednutí plného kontejneru, jeho vyložení a vrácení do dovozního terminálu. V případě, že kontejner nestihnete vrátit, přepravní společnost vám účtuje poplatky za každý den používání nad rámec dohody.

 

Poplatkům za zadržení se můžete vyhnout jednoduše, stačí dodržovat předem dohodnuté podmínky přepravní smlouvy a naplánovat si celou logistiku tak, aby se veškeré zboží stihlo naložit nebo vyložit včas.

 

Pozor na poplatky za zdržení!

 

Častokrát se pojmy zadržení a zdržení zaměňují, avšak jejich význam je rozdílný:

 

  • Poplatky za zadržení se týkají použití přepravního kontejneru mimo terminál nebo lodní linku, bez ohledu na to, zda je kontejner prázdný nebo plný.
  • Zdržení se týká času, který stráví plný kontejner mezi příjezdem do terminálu a jeho přesunem na pozemní dopravu (při dovozu) nebo loď (v případě vývozu).

 

Přepravci mají určeno několik volných dnů (obvykle 3 až 5), během nichž poplatky za zdržení neúčtují. V případě, že je kontejner uvízlý v přístavu déle, než stanoví počet volných dnů, může si přepravce začít účtovat poplatky.

 

Někteří přepravci řeší problémy se zdržením a zadržením samostatně, jiní je mohou různě kombinovat. Před zahájením přepravy je proto důležité ověřit si počty těchto dní a projít si celý scénář exportu či importu.

 

Příčiny poplatků za zdržení

 

Zatímco poplatkům za zadržení můžete předejít jednoduše díky zlepšení logistiky ve vaší firmě, v případě zdržení existuje mnoho faktorů, které nedokážete ovlivnit. Toto jsou nejčastější příčiny příplatků za zdržení:

 

  • Přetížení přístavů
  • Nesprávná nebo neúplná celní dokumentace
  • Pozdní poskytnutí přepravních dokladů
  • Zpoždění přepravy
  • Opožděné kontroly nákladu
  • Špatné počasí
  • a mnohé další.

 

Jak jste si mohli všimnout, ne všechny příčiny může odstranit dovozce nebo vývozce, ale přesto si může přepravce účtovat poplatky za zdržení.

 

O poplatcích diskutujte

 

Jak jsme zmiňovali výše, poplatkům za zadržení se můžete jednoduše vyhnout při zlepšení plánování nákladu, přepravy nebo výkladu kontejneru. Vždy je dobré, pokud s odesílatelem, příjemcem a dalšími stranami, které jsou zapojené do celého procesu přepravy zboží efektivně komunikujete. S některými přepravci lze vyjednat snížení poplatků nebo více volných dnů.

 

Problémem však bývá nedostatek zkušeností, kvůli čemuž je lepší, pokud se při hledání přepravce obrátíte na profesionály. S vyjednáváním a celkovou komunikací s přepravcem vám nejlépe pomohou naši odborníci na export a import, kteří mají v této oblasti bohaté zkušenosti.

 

Naše přepravní společnost Infinity Forwarding vám pomůže najít nejúspornější možnost přepravy zboží, tak abyste se vyhnuli zbytečným nákladům za zadržení či zdržení.

Marketing Manager

Daša Uherková

Marketing Manager

Zdieľaj tento článok