Teprve nedávno jsme s vámi sdíleli článek o největších námořních přístavech v Evropě a nyní si povíme více o největším z nich, který se nachází v Rotterdamu. V letech 1962 až 2004 byl přístav v Rotterdamu nejrušnějším na světě. V současnosti je nejrušnějším v Evropě a i přesto, že konkurence je velká, jeho kvality zatím jiné evropské přístavy nedosahují. Čemu vděčí námořní přístav v Rotterdamu za svůj úspěch a jaká je aktuální situace?
Přístav v Rotterdamu se nevyhýbá inovacím
Nizozemský přístav se každoročně těší nárůstu objemu kontejnerů, díky čemuž má obrovský podíl na celém trhu. Předsedkyně evropské komise Ursula Von Der Leyen se dokonce vyjádřila, že pokud se daří přístavu Rotterdam, daří se dobře i evropskému hospodářství. Největšími výhodami přístavu v Rotterdamu jsou moderní technologie a zejména dostatečné kapacity pro ultra rozměrná nákladní plavidla, která dokáží naložit až 20 000 kontejnerů.
Zdrojem růstu přístavního trhu jsou zejména zásilky z Ameriky a Asie, a také zvýšení počtu služeb s přidanou hodnotou v kontejnerovém sektoru. Nizozemský přístav disponuje nejlepší digitální technologií v Evropě, jeho součástí je několik renomovaných terminálů. Přístav v Rotterdamu neustále investuje do nových technologií a digitalizace, což pomáhá udržovat si stálé zákazníky a zároveň láká nové. Na rok 2027 je naplánována první fáze výstavby nového kontejnerového terminálu Maasvlakte I.
Jaká je aktuální situace v Rotterdamu?
V prvním pololetí letošního roku dosáhl objem celkové přepravy nákladu v přístavu Rotterdam 0,8% zvýšení (233,5 milionu tun) ve srovnání s předchozím obdobím v roce 2021 (231,6 milionu tun). O největší změny v přepravě se postarala válka na Ukrajině, prudce vzrostl například dovoz uhlí a LNG, protože jsou alternativou ke snižování dovozu ruského plynu potrubím. Přeprava železné rudy, zemědělského zboží a kontejnerů byla v porovnání se stejným obdobím v loňském roce nižší.
Největší přístav zároveň nejvíce znečišťuje životní prostředí v Evropě
Smutnou stránkou celé situace je fakt, že podle studie organizace T&E (Transport & Environment) je nizozemský přístav nejvíce znečišťujícím ze všech přístavů v Evropě. Odpovědný je za emise v objemu 13,7 milionu tun oxidu uhličitého. Druhým největším znečišťovatelem životního prostředí v Evropě je námořní přístav v Antverpách, který vytvoří 7,4 milionu tun emisí CO2 ročně. Na třetím místě se nachází přístav v Hamburku (Německo) se 4,7 milionu tun emisí.
Námořní přeprava s Infinity Forwarding
Je velká pravděpodobnost, že při využití námořní přepravy se i vaše zásilka ocitne v nejrušnějším evropském přístavu. Abyste měli zásilku neustále pod kontrolou a věděli o její aktuální poloze, doporučujeme vám využít služeb naší přepravní společnosti Infinity Forwarding. V případě jakýchkoli problémů vyřeší naši zkušení odborníci vše za vás a také se postaráme o zdlouhavou dokumentaci spojenou s mezinárodní přepravou. Kontaktuje nás a naši speditéři pro vás vypracují nezávaznou cenovou nabídku přepravy.