Během zasedání OSN o klimatu učinilo 22 zemí významný krok k zajištění „zelené“ lodní dopravy s nízkými nebo nulovými emisemi CO2. Co všechno je součástí nové dohody a kdy by měla být realizována?
V Glasgow se 10. listopadu během konference COP26 22 vlád dohodlo na vytvoření šesti námořních obchodních tras do roku 2025, tzv. zelených koridorů, které budou základem pro námořní technologie, jež mají potenciál snížit emise uhlíku v lodní dopravě a nákladních kontejnerech.
Lodní doprava produkuje obrovské množství emisí
Zejména lodní doprava způsobuje až 3 % celosvětových emisí skleníkových plynů. Pro srovnání, to je více než například Francie a Spojené království dohromady. Navzdory několika předchozím neúspěšným pokusům o snížení emisí je velkým úspěchem, že se vlády dokázaly dohodnout na společném řešení. Jedná se o velmi náročný úkol, na němž se musí podílet řada zemí, aby bylo dosaženo kýženého efektu.
Které země podepsaly dohodu o snížení emisí z lodní dopravy?
Úsilí o podporu dekarbonizace námořní dopravy a vytvoření „zelených námořních koridorů“, tedy tras s nulovými emisemi spojujících dva nebo více přístavů, podpořilo přímo v Glasgow 19 zemí. Prvními signatáři Clydebankské deklarace jsou Austrálie, Belgie, Dánsko, Fidži, Finsko, Francie, Irsko, Kanada, Japonsko, Kanada, Kostarika, Nový Zéland, Norsko, Nizozemsko, Republika Marshallovy ostrovy, Spojené království, Švédsko a Spojené státy americké. Nyní se k nim připojily Španělsko, Itálie a Maroko.
Jak jste si možná všimli, Čína, která je největším světovým vývozcem výrobků a sídlí v největších námořních přístavech, ve známých zemích chybí. Jedná se zároveň o nejrušnější obchodní trasu, jejíž zapojení by mělo zásadní vliv na celkový vývoj situace. Její budoucí zapojení však zatím nikdo nevylučuje.
Co je obsahem Clydebankské deklarace?
Svým podpisem se země zavázaly usnadnit spojení sil s přístavy, provozovateli a dalšími účastníky řetězce s cílem urychlit dekarbonizaci lodního průmyslu a dodávek paliv prostřednictvím zelených lodních koridorů. Cílem je rovněž prozkoumat a objevit možná řešení překážek bránících vytvoření zelených koridorů, mezi něž patří různé pobídky, legislativní rámce, výměna informací a infrastruktura.
Zelené koridory by se měly stát součástí revize a tvorby národních akčních plánů. Při hledání zelených námořních tras by měly být zajištěny otázky životního prostředí a udržitelnosti a měla by jim být věnována větší pozornost.
Potřebujete pomoci s dovozem zboží z Číny, Asie, Ameriky nebo Evropy? Naše přepravní společnost Infinity Forwarding se postará o bezproblémovou přepravu vašeho zboží! Napište nám více informací o vašem dovozu a my vás budeme kontaktovat s nezávaznou nabídkou.