Skip to content

Seznamte se s konceptem Oceanbird a nechte se unášet silou větru

Přemýšleli jste někdy o tom, jak by mohly být nákladní lodě poháněny, aby produkovaly méně emisí CO2? Touto otázkou se zabývá řada přepravců a velkou naději vidí zejména v lodích poháněných větrem. Právě sílu větru by měl využít koncept oceánských nákladních lodí Oceanbird, který je v současné době vyvíjen.

 

Jsou nákladní lodě poháněné větrem budoucností?

 

Námořní doprava je nejrozšířenější formou přepravy zboží a odhaduje se, že se v ní přepravuje až 90 % veškerého zboží na světě. Je často nejlevnější formou dopravy a umožňuje také přepravu objemných nebo nadrozměrných zásilek. Její velkou nevýhodou však zůstávají obrovské emise, které vznikají během každé plavby.

 

Jak jsme již zmínili na začátku tohoto článku, řešením je vrátit se do minulosti a inspirovat se způsobem, jakým námořníci kdysi ovládali své lodě pomocí síly větru. Řada rejdařů vidí obrovské možnosti ve využití síly větru ke snížení množství CO2 v ovzduší.

 

Koncept Oceanbird je jako z futuristického filmu.

 

Společnost Wallenius Marine se rozhodla vytvořit zcela novou koncepci nákladních lodí, které budou poháněny větrem. Konkrétní návrh celého systému byl vyvinut ve spolupráci s Královským technologickým institutem KTH a švédskou společností pro námořní technologie SSPA. Na dalším vývoji se podílí také švédská společnost Alfa Laval, která se zabývá těžebním průmyslem.

 

Financování vývoje konceptu Oceanbird poskytla Švédská dopravní agentura.

 

Cílem projektu je snížit emise o 90 % a přispět tak k udržitelnému zlepšení životního prostředí. Byl představen první návrh křídlové plachty, který bude použit pro různé typy lodí a očekává se, že bude použitelný i pro stávající lodě.

 

Předpokládá se, že křídlové plachty bude možné otáčet o 360 stupňů a v případě potřeby je bude možné sklopit. Stěžně mají být vysoké 40 metrů, takže celková výška lodi bude přibližně 65 metrů. Celé takelážní zařízení je plánováno z oceli a kompozitních materiálů, které mají svým designem připomínat křídla letadla. Součástí lodi bude také pomocný motor, který bude posádce sloužit k lepší navigaci v přístavech a k zajištění nouzového napájení.

 

Celková délka prvního prototypu lodi se odhaduje na 200 metrů a její kapacita má být 7 000 vozů. Tento typ lodi je optimalizován pro transatlantické trasy a očekává se, že první plavidlo s názvem Orville Wing vypluje již v roce 2026.

 

Námořní přeprava se společností Infinity Forwarding

 

Pro naše klienty provádíme námořní, ale také železniční, leteckou nebo kombinovanou přepravu. Naše služby zahrnují kompletní dokumentaci zásilky, komunikaci s odesílatelem a dalšími orgány zapojenými do procesu přepravy a vyřízení všech potřebných formalit včetně pojištění zásilky. Naši odborníci na mezinárodní přepravu vám zdarma vypracují nezávaznou cenovou nabídku.